Information till föräldrar med barn i förskolan

Utvecklingssamtal

Varje år erbjuds föräldrarna utvecklingssamtal med personalen på förskolan. Man tar upp frågor om hur barnets vardag ser ut, barnets utveckling, områden som man vill jobba lite extra med o s v. Du som förälder tar upp frågor och fundering som du har.

Föräldramöten

Varje läsår bjuds det in till föräldramöte. Då kan både pedagoger och föräldrar passa på att diskutera aktuella frågor.

Hålltider

06:15 Förskolan öppnar
06:45 Frukost serveras till 07:00
09:00 Frukt

Olika aktiviteter på avdelningarna och veckodagar ute/inne

11:15 Lunch
12:00 Vila / sagostund

Fri lek ute/inne

14:15 Mellanmål
16:45 Frukt
17:30 Förskolan stänger

Schema

Alla som har barn i förskolan måste lämna in ett schema på hur mycket tid barnet ska vistas där. Detta schema ligger till grund för planeringen av personalresurser och den dagliga verksamheten. Schemat ska endast omfatta den tid som hushållet / föräldrarna arbetar eller studerar samt restid till och från arbete eller skola.
Verksamheten använder sig av Tempus hemma där vårdnadshavare fyller i vistelsetiden för barnet. Har ni inte fått tillgång till Tempus, finns ett grundschema att fylla i och lämna in.

Grundschema

Avgifter

Vi följer Örebro kommuns avgifter för förskola och fritidshem. Hur mycket varje familj betalar beror på hushållets inkomst, antal barn i förskola/fritidshem samt ålder på barnen. Mer information om aktuell avgift och hur avgiften räknas ut finns på Örebro kommuns hemsida, eller kontakta rektor Martin Hylén.

Barnets utrustning

I barnets låda i hallen ska finnas ombyteskläder.

Detta bör alltid finnas i ert/era barns skåp

• 2-3 st kalsonger/trosor
  • 3-4 par strumpor
  • 2-3 par byxor (anpassade efter årstid)
  • 2-3 st tröjor  (anpassade efter årstid)
  • Tjocktröja / fleecetröja

Inför hösten och vintern önskar vi att det finns följande kläder på förskolan:

• flera par vantar/handskar
  • en extra mössa
  • stövlar och varma skor
  • galonkläder
  • överdragsbyxor
  • varm tröja och varma byxor
  • minst ett par tjocksockar
  • sovkläder till barn som sover ute
  • extra overall eller täckbyxor

Det är viktigt att ni kollar igenom ert/era barns skåp och hyllor så att kläder, skor etc är rätt i storlek och att inget är trasigt. För att barnen ska tycka att det är roligt att vara ute så är det viktigt att de är rätt utrustade. Märk kläderna med barnets namn.

Uppsägning

När ditt barn ska sluta i förskolan måste du meddela detta. Uppsägningstiden är 60 dagar. Du betalar avgift under hela uppsägningstiden.

Längre ledighet

Under sommaren är det vanligt att barnen är lediga under längre perioder. Eftersom du betalar avgift för rätten till en bestämd plats i förskolan betalar du också under sommaren även om ditt barn är ledigt. Gör du en uppsägning under sommaren är risken stor att barnet inte kan komma tillbaka efter sommaren eftersom andra barn i kön då kan ha företräde. Alla barn som är inskrivna betalar halv avgift under juli månad.